Klassiek Ballet

Dansen aan moeders hand (dreumes o.b.v. ouder/verzorger)

In deze les beleeft uw dreumes of peuter samen met u, ouder/verzorger, plezier aan dans en muziek. Centraal staat de belevingswereld van uw kind; door middel van liedjes, muziekinstrumentjes, nabootsen en improviseren wordt de motorische en emotionele ontwikkeling van uw kind op een ongecompliceerde en vrolijke manier bevorderd.

Peuter- en kleuterdans: Op weg naar ballet/Algemene Dans Vorming (vanaf 3 jaar)

Tijdens deze wekelijkse lessen ontdekken de peuters stap voor stap de wereld van dans en muziek. Spelenderwijs wordt kennisgemaakt met verschillende aspecten van dans en muziek; stampend als een reus of fladderend als een vogel. De lessen stimuleren de muzikale, motorische en expressieve mogelijkheden van de peuters.

Balletles (vanaf 4 jaar)

Vanaf 4 jaar kunnen kinderen beginnen met klassiek ballet. Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan beweging, improvisatie, muzikaliteit en ruimtegevoel. Spelenderwijs wordt zo de basis voor de klassieke ballettechniek gelegd.

Klassiek ballet basisniveau I t/m V (vanaf 4 jaar)

De lessen Klassiek ballet worden op verschillende niveaus aangeboden: basis, gevorderd en vergevorderd. De klassieke ballettechniek neemt in deze lessen, afhankelijk van leeftijd en dansniveau, een steeds prominentere plaats in. Dansplezier blíjft echter voorop staan.

Tijdens de lessen van de jongsten wordt de basis voor de klassieke ballettechniek gelegd. Daarnaast bestaat veel aandacht voor de ontwikkeling van expressiviteit en muzikaliteit door middel van het creatief toepassen van de geleerde passen en bewegingen.

Voor alle niveaus geldt de volgende lesopbouw: de les begint met een opwarming aan de barre door middel van verschillende oefeningen, bijvoorbeeld evenwichts-, kracht- en rekoefeningen. Daarna wordt in het midden van de zaal aandacht besteed aan adagios (langzame, vloeiende bewegingen), pirouettes en sprongen. Deze oefeningen komen ook terug op de diagonaal, waarbij daarnaast grotere combinaties (delen van een dans) gedanst worden door de hele zaal.

Klassiek Ballet - Selectie / Spitzen / Repertoire

Voor enthousiaste en talentvolle leerlingen die meerdere (klassieke) lessen in de week willen volgen, is een speciale Selectie-les mogelijk. Deelname aan deze les is alleen mogelijk in overleg met de docent.

Vanaf ongeveer 12 jaar bestaat de mogelijkheid in de klassieke selectieles een spitzenles te volgen. In overleg met de docent zal bekeken worden of voeten en enkels sterk genoeg zijn. Er wordt aan de barre begonnen om van daaruit losse combinaties te kunnen uitvoeren.

Voor de leerlingen uit oudere selectieles bestaat de mogelijk om wekelijks te werken aan het instuderen van klassiek ballet-repertoire.

Klassiek ballet - Volwassenen

Voor het eerst of opnieuw kennis maken met de klassieke ballettechniek. Hierbij staan dansgevoel èn -plezier centraal. Er wordt rekening gehouden met de fysieke mogelijkheden van de deelnemers, zodat iedereen op een voor hem of haar plezierige en veilige manier kan dansen. De les kent dezelfde opbouw als eerder beschreven bij Klassiek ballet .

© 2011 - 2024 Enkhuizer Balletschool | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel